Fish

Saturday, July 17, 2010

CARA MASAK ASAM PEDAS JOHOR


Masakan asam pedas memang tak boleh lari daripada orang JOHOR. Masa kita comel dulu, boleh dikatakan hari-hari mak kita masak asam pedas ikan. Kadang-kadang ikan tenggiri, kadang-kadang ikan sembilang, ikan mayong, ikan bawal, ikan parang, dan ikan terubuk. Tapi asam pedas JOHOR ni mmg berhantu kalau sekali makn jadi nak dan nak lagi walaupun pedasss...Nak masak asam pedas mesti kena betul caranya


1. Mula-mula, ikan mesti fresh, kalau tak masak macam mana cara sekalipun, tak de maknenya.


2. Cili kering juga mesti baru. Jangan cili kering dah berlapuk ada hati nak masak asam pedas. Hancus.


Bahan-bahannya:
4 ketul ikan (tenggiri, mayong, atau ikan merah 3 senduk cili kisar ( cili kering - 2 genggam+ bawang merah - 8 ulas + bawang putih - 5 ulas + halia setengah inci + kunyit hidup 1/2 inci gak + belacan sikit) - Disebabkan kita seisi rumah ala-ala allergic belacan, kita tak gunakan belacan lah air asam jawa satu mangkuk kecil (ikut suka masam mana awak nak) Bendi 6 batang (kalau suka banyak, letaklah banyak) Daun kesum 1 ikat. garam. minyak untuk menumis


Cara-caranya:

1. Mula-mula panaskan minyak. Minyak biar lebih sikit.


2. Masukkan cili kisar tadi. (api biar sederhana supaya cili tak hangit - sat lagi kalau hangit kalu, buat param kat dahi je la cili tu). Tumis hingga wangi dan masak cili tu. Letak air dua mangkuk supaya cili masak lebih lama - baru sedap) - pastikan kuah agak pekat bukan cerui macam air sungai. Nanti asam pedas tak menendang


3. Lepas dah lama masak cili tu, masukkan air asam jawa


4. Dah didih, masukkan ikan, Ikan jangan masak lama-lama nanti hilang manis timbul payau.


5. Last sekali masukkan garam, bendi dan daun kesum. Bila dah masuk sayur jangan masak lama. Nanti bendi lembik sangat tak sedap.


6. Ambik pinggan makan.


Fuh! berpeluh beb! dulu mase aku dlm perjalanan balik sekolah mmg dah terbayang-bayang emak aku punyer asam pedass walla...



No comments:

Post a Comment